Profile

Kazuhide Iwasaki
岩崎一英

President and CEO of Z-UpResearch Co., Ltd.
Specialist in Industrial Designer Education

I am engaged in education and consulting to enhance technical and presentation skills for designers within various automotive and automotive product manufacturing companies. With nearly 40 years of industry experience, I have been part of the current company for over 20 years since its establishment.

Having spent 14 years as a designer at an automotive manufacturer, where I contributed to the design projects of large trucks, passenger cars, and new vehicle development, I transitioned to a new role driven by the aspiration to elevate my experiences and skills through the integration of 3D design and CGI. Pioneering the shift from analog to digital methods, I worked on projects for numerous automotive companies both domestically and internationally. Concurrently, I provided on-site consulting and training to numerous designers, initiated the Urban Design College, taught at Tama Art University and Tokyo Communication Art, and mentored many students.

Subsequently, to further advance research in the latest technologies, I transitioned to the consulting and education department of a CGI application sales company specializing in the automotive industry. During this time, I not only accumulated knowledge in CG technology and the latest technology research but also achieved sales that exceeded four times the average of other employees. However, there was a daily struggle with the unique emphasis on “numbers” over the actual growth of clients.

Motivated by this, I founded the current company in 2002 to realize the ideal service provider. Serving as a specialist supporting client projects with digital skills and dedicating efforts to educate and consult designers as a “missionary,” the company’s performance progressed smoothly. However, in September 2008, the Lehman shock posed a bankruptcy threat in the company’s seventh year. Losing all the projects previously commissioned and depleting all available funds within a year, the situation became critical.

Regardless of how much work was done for clients, the realization struck that “one cannot control the flow of the economy,” and simultaneously witnessed that “there is no future in hanging on the past.” This experience served as a catalyst, highlighting the need for continuous innovation and reform.

As a result, the ability to consistently explore new technologies and expertise beyond previous limits was regained, leading to a V-shaped recovery in the company’s performance.
Trust from business partners was obtained to a greater extent than before.

Presently, I consider it the company’s mission to leverage the flexibility of being a small organization for the collection, research, and development of expertise. Furthermore, it is crucial to impart this knowledge not only within the company but also to designers in the industry worldwide. By fostering a culture where designers’ expressive capabilities leap forward, companies can introduce better products to the world, contributing to the activation of society. While working behind the scenes, I am committed to ongoing innovation and reform for the benefit of our society.

ゼットアップ・リサーチ(株)代表取締役社長
工業デザイナー教育のスペシャリスト

ゼットアップ・リサーチ(株)の代表取締役社長として、多くの自動車メーカーや自動車製品メーカーのデザイナーに対して、技術やプレゼン力の向上教育・コンサルティングを行っている。
業界経験は約40年、現在の企業の立ち上げからも20年以上となる。

自動車メーカーにて14年間、デザイナーとして大型トラックや乗用車、新規開発車両のデザイン事業などに携わった後、これまでの経験や技術を3DCGとの融合で昇華させたい想いから、転職。当時のアナログ全盛からデジタル手法へのシフトの先陣を切り、国内外のほとんどの自動車会社のプロジェクトを手がけてきた。同時に現場では多くのデザイナーに対してコンサルティング、トレーニングを施すかたわらアーバンデザインカレッジをはじめ、多摩美術大学、東京コミュニケーションアートで教鞭を振るい多くの門下生を輩出している。

その後、さらに最新技術の研究を進めるべく、CGアプリケーション販売会社の自動車向けコンサルティング・エデュケーション部門に転職。
CG技術の研究、最新技術の研究ノウハウの蓄積はもちろん、個人としても他の社員の平均売上の4倍以上の売上を上げることに成功。しかし、一方で、外資特有の、お客様の実際の成長よりも「数字」を重視しなければならないことに葛藤がある毎日でもあった。

その想いから、理想のサービスが提供できる会社を実現すべく、2002年に現在の会社を設立。クライアントのプロジェクトをデジタルスキルで支援するスペシャリストとして、また「伝道師」としてデザイナーの教育・コンサルティングに注力し、企業業績も順調に推移していた。
ところが、2008年9月のリーマンショックで創業7年目に倒産の危機にさらされることになる。それまで依頼されていた仕事をすべて失い、余裕があった資金も1年ですべて使い果たした。

いくらお客様のための仕事をしていても、「経済の流れには手も足も出ない」、それを心から実感したと同時に「過去の延長に未来は無し」を目の当たりにしたのである。その経験が、自ら革新・改革をし続けることが不足していたことに気づかせてくれるきっかけともなった。

結果、今まで以上に新しい技術やノウハウを常に探求することを続けることができるようになり、会社の業績はV字回復。取引先からの信頼も今まで以上に得られることとなった。

現在は、小規模な組織だからこその柔軟さを活かしたノウハウの収集・研究・開発、そしてそのノウハウを自社にとどまらず世界のデザイナーに伝授していくことが弊社の使命だと考える。
デザイナーの表現力が飛躍的に成長することによって、企業はより良い商品を世の中に出すことができ、社会は活性化する。そんな「風土」となることを目指し、黒子ながらお客様のための革新・改革を続けている。